پوکی استخوان (Osteoporosis) یک بیماری است که یکی از مشکلات شایع عمده بین افراد میانسال و سالمند است. معمولاً با کاهش تراکم و چگالی استخوان‌ها به علت کاهش تولید مواد سازنده استخوان توسط بدن و در نتیجه کمبود مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، فسفر یا مواد معدنی دیگر، رخ می‌دهد و موجب آسیب‌پذیری بیشتر استخوان‌ها شده و خطر شکستگی آن‌ها را چند برابر می‌کند. اگر به دنبال راهی برای مقابله با پوکی استخوان هستید می توانید محصول عسل زعفران ۵مغز کلاژن را از مجموعه آجیلی تهیه کنید. در ادامه، به بررسی علل، علائم و نحوه مقابله با پوکی استخوان می‌پردازیم.

مقابله با پوکی استخوان

علل پوکی استخوان

چندین عامل می‌توانند منجر به پوکی استخوان شوند، از جمله:

کاهش سطح استرادیول (اتروژن): پس از سنین تقریبا ۳۰-۳۵ سالگی سطح استرادیول ( نوعی هورمون زنانه) در بانوان بطور طبیعی کاهش می‌یابد.

سیگار نیز می‌تواند یک عامل خطرساز برای پوکی استخوان باشد، به طوری که سیگار می‌تواند جذب کلسیم را کاهش دهد.

کمبود کلسیم

ورزش نکردن و کم بودن تحرک

سابقه خانوادگی

علائم پوکی استخوان

در مراحل ابتدایی، پوکی استخوان علائم خاصی ندارد و به همین خاطر به عنوان “قاتل ساکت” شناخته می‌شود. بعد از مدتی، ممکن است شما علائم زیر را تجربه کنید:

دردهای ناگهانی و شدید در اندام‌ها

شکستگی‌های شایع در استخوان‌ها، به ویژه در ستون فقرات، مفاصل کمری، مچ‌ها و پاسگاه استخوانی.

کاهش قد: پوکی استخوان ممکن است باعث کاهش قد شود؛ به این دلیل که فعالیت استخوان‌ها در این حالت به شدت کاسته می‌شود.

نحوه مقابله با پوکی استخوان

مقابله با پوکی استخوان باید از جوانی شروع شود. خوشبختانه، برخی تغییرات در روند زندگی می‌توانند به شما کمک کنند تا خطر پوکی استخوان را کاهش دهند.

مهم ترین ماده در بحث پوکی استخوان کلسیم (Ca) و جذب آن توسط استخوان های بدن است. البته تا این جای موضوع خوب اطلاع رسانی شده است و همگان می دانند که برای مقابله با پوسیدگی استخوان به کلسیم و جذب آن نیاز دارند چون بهترین منبع کلسیم، لبنیات هستند و کارخانجات فروش لبنیات هستند که هزینه سنگینی بابت تبلیغات و فروش محصولات خود می کنند. اما برای مقابله با پوکی استخوان، فقط کلسیم کافی نیست.

کلسیم برای جذب شدن توسط استخوان ابتدا باید بتواند وارد خون شود، سپس باید از خون وارد استخوان شود، و در نهایت کلسیم باید بتواند به استخوان بچسبد. کلسیم برای انتقال از معده به خون به ویتامین دی (D) نیاز دارد، برای انتقال از خون به استخوان ها نیاز به ویتامین K2 و برای چسبیدن به استخوان ها نیاز به کلاژن (Collagen) دارد.

پس برای مقابله با پوکی استخوان بطور همزمان تمام مواد مذکور باید در بدن حضور داشته باشند در غیر این صورت روند جذب کلسیم قطع شده و کلسیم از بدن دفع می شود.

مقابله با پوکی استخوان

عوامل مقابله با پوکی استخوان

رژیم غذایی سالم شامل همه موارد زیر:

کلسیم: شیر و محصولات لبنی

ویتامین D: سبزیجات تیره، انواع آجیل و ماهی

ویتامین K2: محصولات لبنی پرچرب گاوی، زرده تخم مرغ، انواع آجیل، دل، قلوه و جگر

کلاژن: گوشت، ماهی، پودر خوراکی کلاژن، لبنیات، تخم مرغ

ورزش مناسب: ورزش منظم و به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در روز باعث تقویت استخوان‌ها و کاهش خطر پوکی آن‌ها می‌شود.

ترک سیگار: باعث افزایش جذب کلسیم می شود

جلوگیری از سقوط: زمانی که هر گونه فعالیتی انجام می‌دهید که می‌تواند باعث سقوط شما شود (مانند بالا رفتن از پله‌ها)، مطمئن شوید که از کف شیب‌دار و اماکنی با مسیرهای دارای دستگیره استفاده میکنید.

نتیجه‌گیری

پوکی استخوان می‌تواند به آسانی جلوگیری شود و بهتر است تدابیر اصولی را از جوانی برای پیشگیری اتخاذ کنید. تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی، همراه با ورزش منظم، میتواند به شما کمک کند تا استخوان‌هایتان قوی و سالم بمانند. در صورت تمایل می توانید ترکیب ضد پوکی استخوان را از فروشگاه آنلاین مجموعه آجیلی با عنوان عسل زعفران ۵مغز کلاژن، تهیه کنید که همه مواد غذایی مورد نیاز برای مقابله با پوکی استخوان را شامل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *